Ridning

Jag har inte berättat om min ridning kom jag på!
 
Nu är det så här, jag har insett att jag rider fel. Jag rider inte med magen, utan med händerna eller armarna. Det betyder ungefär att jag håller hela hästen i handen vilket blir väldigt tungt. Tänk att du ska dra en säck med ett snöre. Du drar med armarna i snöret och det blir väldigt tungt, men om du lägger snöret över axeln och använder din kroppsvikt så kan du enkelt flytta säcken. Så är det med min ridning, jag använder bara händerna och sitter och håller statiskt i tygeln och får riktigt ont, vilket sabbar resten av min ridning.
 
Så vad ska jag göra åt detta? Jo, jag ska rida med magen! Använda min överkropp mer i ridningen och inte bara händerna. Detta kommer göra att jag får en bättre sits, eftersom jag inte riskerar att bli framåtlutad när jag har all vikt  i händerna. Jag kommer också slippa värken och kunna rida bättre allmänt.
 
Eftersom jag har ridit med händerna väldigt länge så kommer det självklart ta tid att ställa om, så därför kommer jag medvetet ha lite för långa tyglar, så jag inte känner att det blir för tungt och så är jag tillbaka där jag började. Så lite långa tyglar och försöka konstant tänka på att rida med magen.
 
Hittills har det gått över förväntan. Förrförra lördagen var första gången med det nya sättet. Själva lektionen gick hyfsat, det kan ju inte gå kanon när tygeln är för lång, och det var ju väntat. Hästen jag red Trippel gick inte speciellt fint, men det var ju också väntat. Jag fick inte ont i händerna och tänkte verkligen på att rida med magen. I lördags red jag samma häst och vi hade markarbete (bommar på marken). Eftersom min häst har lite problem med bommar (hon vet inte riktigt hur hon ska göra) så räckte det om hon kom över vilket vi gjorde varje gång. Jag hade också lite kortare tyglar än förra gången och även om de även denna gång var lite för långa, så gick lektionen väldigt bra! När vi travade av så gick hon fint på tygeln och jag hade bara lite ont i händerna, men inte alls som jag brukar vilket är en vinst i sig! Nu gäller det bara att hålla detta, för jag vill inte ha så ont i händerna och inte kunna ta det dära tygeltaget som är det där lilla extra för att de ska gå på tygeln

Kommentarer

Kommentera här

Namn?
Kom ihåg mig?

E-mail (bara för mig):

Hemsida/blogg

Du vill säga..

Trackback